Bloggen als strategisch kanaal voor klantenwerving en klantenbinding

Bloggen of nieuws als strategisch kanaal voor klantenwerving en -binding? 6 tips.

Onderzoek door HubSpot heeft uitgewezen dat marketeers die bloggen als prioriteit beschouwen, tot wel 13 keer meer positieve ROI (return on invest) ervaren. Lees verder en ontdek zes factoren die de beste blogs onderscheiden van de rest en hoe u ze zelf kan toepassen.

Een blog is de basis van een weldoordachte content marketingstrategie. Benieuwd naar wat er nodig is om zelf een succesvolle bedrijfsblog op te starten? We geven u 6 factoren om mee aan de slag te gaan.

Strategie en doelen bepalen

Onderzoek van het Content Marketing Institute and MarketingProfs toont aan dat marketeers die hun strategie neerschrijven, beter zullen zijn in bijna elk aspect van contentmarketing, dan marketeers die dit niet doen.

Bepaal specifieke doelen en een lange-termijnstrategie voor uw bedrijfsblog en schrijf ze op.

Weet u niet goed waar te beginnen met uw blog of nieuwsrubriek?

  • Bestudeer blogs die u aantrekken en onderzoek waarom;
  • Maak een overzicht van websites in uw branche of sites die u zelf graag bezoekt;
  • Contacteer een content- of inboundmarketeer (Mag ik even aan zelfpromotie doen? Contacteer Think and Touch).

Ga na welke elementen deze blogs uniek maken. Bestudeer de lengte van de content die ze creëeren, het aantal shares en comments en hoe ze gebruik maken van, al dan niet betaalde, posts op social media om de content te verspreiden.

“Relevance is the new currency”

Succesvolle blogs maken content die hun specifieke doelgroep rechtstreeks aanspreekt. Om content te maken die direct aanspreekt, moet u de lezer kennen. Duik in uw doelgroep en ontdek waar zij blij, boos, gelukkig, emotioneel,… van worden. Kruip in het hoofd van uw lezer en zoek uit wat hen motiveert.

Hoe pakt u dit concreet aan?

  1. Deel uw doelgroep op in relevante segmenten.
  2. Inventariseer de belangrijkste pijnpunten/uitdagingen per segment.
  3. Combineer de info van stap 1 en 2 in een matrix (zie verder)
  4. Analyseer de verschillende kwadranten op marketingopportuniteiten (welk aanbod heb ik, heb ik merkbekendheid, wat is het omzetpotentieel, …)
  5. Verdiep u in de meest beloftevolle kwadranten. Beeld u voor elk kwadrant een reëel persoon in: wat drijft hen, waar liggen ze wakker van, waar lopen ze tegenaan, … Voordat u het weet hebt u een lijst van nuttige thema’s.

 

markt/pijnpunten-matrix

Klik om te vergroten

Visuele content

De snelheid van sociale media maakt dat mensen meer en meer ingesteld zijn op visuele content. Buffer zegt dat artikels die relevante visuals bevatten, tot 94% meer views krijgen en tot 40 keer meer gedeeld worden op sociale media dan artikels zonder visuele content. Visuals kunnen er dus voor zorgen dat uw content gelezen wordt.

Begin met na te denken hoe visuele content iets kan toevoegen aan het verhaal dat u wil brengen. Als uw bedrijfsblog eerder technisch gericht is, probeer dan de details uit te leggen aan de hand van een infographic, of zelfs een Q&A video.

En nee, visuele content hoeft niet duur te zijn. Toch is het raadzaam om de ‘in-house’ designer of  een freelancer onder de arm te nemen om consistentie in het beeldmateriaal te krijgen. Zo herkennen uw lezers op termijn sneller uw content.

 

Tip

Check bij het delen van uw content of een relevante afbeelding wordt gebruikt. WordPress laat toe dat u deze zelf bepaalt via een aparte plugin. Doe je dit niet, dan loopt u het risico dat een willekeurige en nietszeggende afbeelding gekozen wordt, die misschien afbreuk doet aan de content.

Relevante links

Linken is het stokpaardje van het internet. U linkt uw content best met betrouwbare,  autoritaire content die de ‘user experience’ bevordert. Vuistregel: Zorg per 300 geschreven woorden voor een link naar een bron die lezers helpt antwoorden te vinden, of aan verdere research te doen.

Het lijkt misschien onnatuurlijk om uw zuurverdiende traffic door te sturen naar andere websites en ze van uw site weg te leiden. Toch loont het de moeite als u weet dat lezers meer waarde hechten aan content die matcht met hun bedoelingen, dan wie hem heeft gecreëerd. Ze zullen u zelfs zo dankbaar zijn om hen naar de relevante content door te verwijzen, dat ze misschien naar uw blog als bron terugkomen in de toekomst!

 

Tip

zorg ervoor dat wanneer je linkt naar een externe site, de site in een nieuw browservenster geopend wordt. Zo blijft uw eigen website nog steeds zichtbaar voor uw lezers.

Betrokken lezers

Geef uw lezers de aandacht die ze verdienen. Een publiek betrokken houden kan een tijdrovend proces zijn, zeker omdat het moeilijk te automatiseren is.

Overweeg de mogelijkheid om iemand in te huren die geschikt is om relaties op te bouwen via de bedrijfsblog en sociale media. Dit kan een community manager zijn, een social media manager of iemand die beide functies combineert.

Naast het beantwoorden van reacties en het inplannen van de content, is het ook belangrijk om uw lezers te bedanken voor het delen van of het ‘subscriben’ op uw content. Stuur persoonlijke bedankjes, stickers, shout-outs of iets anders naar uw meest betrokken lezers om uw blog-community levend te houden.

Continuïteit

Uw laatste bericht dateert van zo’n jaar geleden? Niets is zo dodelijk voor uw blog of nieuwsrubriek als verouderde content. Zorg voor continuïteit.

  • Verdeel het schrijven van artikels over meerdere personen in uw bedrijf of organisatie
  • Schakel een externe copywriter in
  • Of maak een mix van beide.


Deze tekst is gebaseerd op het originele artikel van Jacob Warwick: 5 Key Elements Of Every Succesful Business Blog.