marketing automation inbound

Is marketing automation een hulp als u geen kei bent in het onderhouden van persoonlijke contacten?

België is een kmo-land. De bedrijfsleider is vaak de man of vrouw die ook instaat voor sales en business development. Maar wat als je geen kei bent in het netwerken of het telefonisch onderhouden van contacten met (potentiële) klanten? Is marketing automation dan een hulp om uw bedrijf te helpen groeien? Zeker.

Om op te vallen in de massa is het belangrijk dat u uw marketingboodschap naadloos afstemt op uw doelgroep. Marketing automation laat zelfstandigen, vrije beroepers en kmo’s ook toe om hun marketing fijnmazig af te stemmen.

Hoe helpt marketing automation u hierbij?

U bouwt marktinformatie op

Marketing automation helpt u om anonieme bezoekers aan uw website om te zetten in contacten met een naam en gezicht. Door bijvoorbeeld waardevolle informatie aan te bieden die bezoekers kunnen downloaden in ruil voor hun contactgegevens. Niet elke bezoeker zal hierop ingaan. Maar 65 % t.o.v. 95 % anonieme bezoekers vormt een fundamenteel verschil.

U pikt in op het zoekgedrag van uw (potentiële) klant

Marketing automation helpt u om te communiceren over thema’s die uw contacten bezighouden. Bijvoorbeeld: door e-mailmarketing op te starten nadat iemand een dossier downloadde of nadat iemand een specifieke pagina op uw website bezocht. U communiceert dus veel dichter op de huid van uw bezoekers

Marketing automation helpt u “getting things done”

Marketing automation software houdt in het oog wie, wanneer, wat op uw online media doet en start op basis hiervan automatisch communicatie op. Onmogelijk te doen zonder marketing automation.

Waaraan moet marketing automation voldoen?

Waarom kiezen klanten voor u? Vier redenen:

  • Uw product of dienst belooft een toegevoegde waarde
  • (Potentiële) klanten geloven in uw expertise
  • Het klikt met u als mens
  • U zit fris in hun geheugen wanneer ze u écht nodig hebben

Die vier elementen moeten in uw communicatie terug te vinden zijn.

  • Vertaal in uw communicatie eigenschappen van uw product of dienst in klantenvoordelen: bedrijfszekerheid, minder risico’s, besparing in tijd of geld, …
  • Positioneer u als een expert: breng cases, gaat u naar een seminar, communiceer dan bijvoorbeeld een top 3 van lessons learned, spreek je op een seminar, zorg dan dat er foto’s van u genomen worden, …
  • Laat het in uw communicatie niet alleen om “sales” draaien: sociale media bijvoorbeeld zijn heel geschikt om uw specifieke persoonlijkheid wat meer kleur te geven
  • Kies in uw marketingcommunicatie voor gespreide communicatie. Hier komt de toegevoegde waarde van marketing automation echt naar boven.