Welke functionaliteiten vindt u terug in de marketing automation-software SharpSpring?

Marketing automation helpt u persoonlijker, op het juiste moment en met betere resultaten met uw doelgroep te communiceren. Dergelijke software houdt een historiek bij van elke interactie tussen uw klant of prospect en uw digitale media: (be)zoekgedrag, e-mailmarketing-engagement, downloads van documenten, … Dankzij marketing automation zit al die informatie in 1 geïntegreerd systeem dat uw e-mailmarketing stuurt op het ritme van uw klant of potentiële klant. Automatisch. 24/24 en 7/7.

Deze video vertelt kort welke bouwstenen u hiervoor in de software SharpSpring vindt.

U kan ook vrijblijvend ons dossier downloaden: renderende marketingacties door marketingautomation.

CRM – customer relationship management

Elke marketing automation-software beschikt over een contactendatabase. Hierin zit de doelgroep die u gaat gebruiken voor uw geautomatiseerde e-mailverzending: klanten, potentiële klanten, belangrijke relaties, … Contacten komen in deze database door import, via formulieren op uw site of manueel. Gebruikt u al een CRM-oplossing dan laat SharpSpring toe uw CRM en SharpSpring te integreren.

Content creëren die triggert

Uw marketing automation-oplossing wordt waardevoller naarmate u informatie over uw doelgroep opbouwt. MA-software herkent uw individuele contacten van zodra ze inpikken op een e-mailing die u verstuurt vanuit uw automation, nadat ze een formulier invulden of omdat ze documenten downloadden die in uw marketing automation media center zitten. Van dan af wordt stelselmatig de digitale voetafdruk van uw contact geregistreerd. In SharpSpring kan u e-mails en formulieren creëren. Ook blogberichten en landingspagina’s kan u in de software aanmaken. Maar persoonlijk geef ik hier de voorkeur aan uw content management software (cms). Documenten (pdf, …) kan u opslaan in het media center.

Marketing automation-functionaliteiten

Iemand downloadde een dossier op uw website? Dankzij marketing automation kan u automatisch een of meerdere e-mails sturen. Iemand bezocht bepaalde pagina’s op uw site? U kan die contacten automatisch opvolgmails sturen. In SharpSpring bouwt u op tal van criteria slimme scenario’s op waarmee u uw doelgroep informeert, motiveert en overtuigt.

Het verschil met klassieke marketing? U stuurt nu een e-mail op het moment dat een contact effectief informatie raadpleegt over een bepaald thema. Een klant of prospect zal dergelijke e-mails als veel relevanter ervaren en meer geneigd zijn om de mail te openen en erop te klikken. Openingspercentages tussen de 40 en de 60% zijn geen uitzondering.

Lead scoring

Een andere klassieke functionaliteit in marketing automation is lead scoring. Concreet: u bepaalt welke informatie of signalen voor u belangrijk zijn en kent hier een score aan toe. Bijvoorbeeld: +5 wanneer u van een contact weet voor welke organisatie hij of zij werkt; + 30 wanneer een contact klikt op een link in een e-mail. De lead score is de optelsom van al die scores en laat u in één oogopslag toe geëngageerde contacten te onderscheiden van contacten die weinig of niet inpikken op uw digitale communicatie. De software laat toe om deze input dan ook weer te gebruiken om specifieke acties op te zetten.

Marketing automation analystics

Een voordeel van digitale marketing is dat u over gegevens beschikt waardoor u de effectiviteit van campagnes kan opvolgen. In SharpSpring vindt u alle basisinformatie terug om uw marketinginspanningen te evalueren.

  • Digitale marketing-campagnes
  • Adwords-campagnes
  • Site traffic uit Google analytics
  • E-mailrapporten
  • En rapporten per scenario dat u in de automation-functionaliteit opzettte

En voor de salesmensen?

Bent u on speaking terms met een klant of prospect dan maakt u hiervan een opportuniteit aan. Zo kan u uw potentiële verkopen visualiseren en de nieuwe omzet van sales bij bestaande of nieuwe klanten evalueren. Deze functionaliteit laat u toe om het volledige marketing- en salesproces in kaart te brengen en te analyseren.

Meer weten?

Aarzel niet om ons te contacteren. Of download het dossier.

Download ons white paper