Basisvoorwaarden-groei-marketing-automation-01

3 basisvoorwaarden om groei te realiseren dankzij marketing automation

Een atleet gaat niet onvoorbereid naar de Olympische Spelen. Het vraagt voorbereiding, pieken naar die dag wanneer je top moet zijn. Marketing automation zal ook niet tot de gewenste resultaten leiden wanneer u niet doelgericht aan de slag gaat.

Doelen stellen voor uw marketing automation

  • Wat wil u bereiken?
  • Bij welke doelgroep(en)?
  • Met welke relevante informatie of tools?

Hoe heb ik dit zelf toegepast?

Ik geloof in geautomatiseerde e-mailmarketing als een extra tool om mooie resultaten te boeken met marketingacties. Ik ben freelancer en werk in combinatie met een netwerk van freelance professionals. Mijn campagne over marketing automation is geslaagd wanneer ik over een periode van een jaar een 20-tal waardevolle leads kan aantrekken waaruit ik 3 tot 5 marketingprojecten kan halen.

Mijn doelgroep zijn bedrijfsleiders en marketingverantwoordelijken in kmo’s in B2B, professional services of de zorgsector die de ambitie hebben om op een kwaliteitsvolle manier in marketingcommunicatie te investeren.

Op basis van een aantal interviews met bedrijfsleiders en marketeers heb ik een aantal vragen samengebracht die mijn doelgroep zich stelt wanneer ze marketing automation in overweging nemen.

Relevante informatie creëren

De doelgroep die ik voor ogen heb, zal nooit online een marketingproject aan mij toewijzen zonder dat er contact geweest is. Via marketing automation wil ik in contact komen met geïnteresseerden, potentiële klanten die in een vroege of late fase in hun buyer cycle zitten.

De interviews met bedrijfsleiders en marketeers hebben me geleerd:

  • Welke informatie ze zoeken
  • Welke argumenten ze meenemen in hun koopbeslissing
  • En wie ze hierbij betrekken

Die informatie heb ik vertaald in concrete, praktische artikels. Die artikels helpen mij:

  • Think and Touch te positioneren als specialist
  • Gemakkelijker gevonden te worden via Google (wanneer de artikels slim geschreven zijn)
  • (Via marketing automation) signalen te krijgen waar welke contacten in hun beslissingsproces zitten

Interactie creëren

Essentieel om met marketing automation goede resultaten te boeken. Dit doet u dus niet met een statische corporate website. Dit vraagt het voortdurend investeren van waardevolle informatie en “call to actions”.

De meerwaarde van marketing automation hierin?

  • U kent meer bezoekers op uw website bij naam
  • U weet wanneer ze welke pagina’s bezoeken
  • U weet wanneer ze een stapje verder staan in hun aankoopbeslissing omdat ze extra informatie of tools online downloaden
  • U nodigt uit om contact met u op te nemen

Meer weten over de basisvoorwaarden om échte groei te realiseren met marketing automation voor uw organisatie? Contacteer mij vrijblijvend.