Hoe hoog is uw marketingbudget? Vergelijkende studie.

Marketingprofs.com publiceerde op 31 juli 2017 een handige tabel die u kan gebruiken om te kijken of uw marketingbudget in verhouding staat tot uw groeiverwachtingen. Het is een vaakgestelde vraag: hoeveel budget moet ik vrijmaken. Onderstaande tabel kan u alvast op het goede spoor zetten.

modern-marketing-budget-stages

Wat vertelt deze tabel over uw marketingbudget?

In de eerste plaats: bepaal uw marketingbudget in functie van uw groeidoelstellingen. Bent u een gevestigde waarde? Beperkte groeiambities? Dan volstaat 2 tot 6% van uw bruto omzet. Zit uw bedrijf in een belangrijke groeifase dan reserveert u tijdelijk best een groter budget om merkbekendheid op te bouwen, online leadgeneration, enzovoort. Onderzoek wijst uit dat budget tussen de 13 en de 30% van de bruto omzet hiervoor gangbaar zijn.

Hoe uw marketingbudget verdelen?

  • “Headcount” staat voor de loonkost voor marketingmedewerkers (intern of extern)
  • “Programs” zijn de marketingacties die u plant
  • “Tech + other”: marketingsoftware

Groeiend aandeel “Tech”

Technologie is een kostenpost waarvan marketingbedrijven verwachten dat die in de toekomst verder zal toenemen. Marketing wordt meer en meer datagestuurd. Software voor effectieve e-mailmarketing, marketing automation, conversion rate optimization, … mogen niet langer ontbreken. Lees ook: Mijn martech toolbox als digitale marketeer anno 2017. Hierin som ik de tools op die ik vandaag gebruik.

De recente “State of marketing 2017” van Salesforce toont o.a. aan dat succesvolle marketingbedrijven 14 keer meer technologie voor gesegmenteerde en gepersonaliseerde communicatie implementeren dan marketingteams die slecht scoren inzake marketingresultaten.