Hoe growth-driven is de vernieuwde Think and Touch-website?

De attente waarnemer heeft het wellicht al gezien: de Think and Touch-website onderging een update. Geen fundamentele wijzigingen, wel finetuning. Nog meer dan voorheen wil Think and Touch focussen op digitale marketing als kanaal voor leadgeneration (prospecteren) en sales.

Herkent u het? U lanceerde een website. Nu en dan actualiseert u de inhoud of verandert u een headerbeeld. Tussentijds evalueert u de resultaten. Maar fundamenteel brengt u geen verbeteringen aan. Kortom: u leert niet uit het bezoekersgedrag. In het Engels: launch & leave.

Vanuit een growth marketing-aanpak willen we kmo’s helpen om het beter te doen. Wel te leren en lessons learned te vertalen naar een beter functionerende site: betere resultaten voor prospectie of sales.

Wordt dat geen dure grap zie ik u denken

Koken kost inderdaad geld. Maar zonder een potje op het vuur, kan u niet samen met uw gezelschap genieten van lekker eten. Growth marketing heeft de ambitie om rendabel te zijn. M.a.w: u verdient meer dan het kost (tijdens een kennismakingsgesprek gaan we hier graag dieper op in).

Hoe growth-driven is de Think and Touch-website?

Op dit moment zijn er 3 strategisch belangrijke pagina’s in het kader van prospectie:

  • Een landingspagina voor het downloaden van 2 dossiers;
  • Een landingspagina voor bezoekers die nog geen afspraak wensen maar toch al extra info willen;
  • Een contactpagina voor wie een afspraak wil maken.

Via conversion rate optimization (of CRO) willen we de weg hier naartoe optimaliseren (steeds betere resultaten boeken).

Via een funnel-analyse bijvoorbeeld. Zo krijgen we een beeld van het aantal bezoekers dat een bepaalde weg aflegt en waar ze afhaken. Op die pagina’s kunnen we werken zodat meer bezoekers doorklikken.

Funnel-analyse

Welke homepage?

We creëerden twee varianten van de homepage. 50% van de bezoekers krijgt variant A te zien, 50% variant B. Een split-run-test in vaktermen. Eenmaal het duidelijk is op welke variant de meeste bezoekers doorklikken, wordt dit de versie die we als definitief implementeren omdat we hier de hoogste resultaten voor prospectie verwachten. M.a.w: de eigen mening over wat goed, mooi en effectief is, doet er niet toe. Het zijn de bezoekers die bepalen wat straks definitief online komt.

Kunnen de vernieuwde “diensten”-pagina’s beter?

Zeker. Maar ook hier is het motto: wie digitaal wil prospecteren moet naar de bezoeker luisteren.

Dit doen we in eerste instantie met heatmaps en scrollmaps.

  • Heatmap: visualiseert waar bezoekers met hun cursor naartoe gaan en waar ze klikken
  • Scrollmap: visualieert of en hoe ver bezoekers scrollen op uw pagina
  • Session replay: laat ons toe mee te kijken over de schouder van een (anonieme) bezoeker en te bekijken hoe hij over een pagina navigeert

De heatmap leert ons of de accenten en focuspunten die we zelf op een pagina hebben gelegd door de bezoekers gevolgd worden: klikken ze op de belangrijkste linken of niet? Zijn er plaatsen waar ze op klikken terwijl er geen link is? … Hieruit leren we waar we een pagina kunnen optimaliseren (in vaktermen: cro of conversion rate optimization).

Via AB-testing bijvoorbeeld. Een eenvoudige tekstwijziging in een button zorgde bij een klant voor ca. 150% meer kliks. Zonder AB-testing hadden we het nooit geweten. Trouwens: niet alle resultaten zijn zo spectaculair. Maar alle experimenten in het kader van conversion rate optimization (cro) helpen om bezoekers op weg te helpen naar een online bestelling, informatie-aanvraag, download, …

Een scrollmap zorgt er dan weer voor dat we kunnen zien of er geen belangrijke informatie “verstopt” staat. In digitale marketing zijn we gebonden aan schermgroottes. Maar de inhoud en de paginaopbouw kunnen er wel voor zorgen of een bezoeker verderdoor scrollt of niet.

En niet te vergeten: bezoekers bevragen

In de voorbereiding van de Think and Touch-website redesign, kwam tijdens een gesprek met collega’s de vraag aan bod of we een pagina “tarieven” online moeten zetten of niet. Het werd een boeiende discussie, maar zonder winnaar. De oplossing? We vragen het onze bezoekers zelf met een feedbackformulier.

De resultaten?

Ik heb nog geen enkele klant gehad die via de website een project bij Think and Touch bestelde. Wel klanten die eerst een dossier downloaden of online een vraag stelden. M.a.w: voor Think and Touch is het verhogen van het aantal downloads en informatievragen een belangrijke stap om nieuwe klanten te werven of prospectie.

Via een growth marketing-aanpak en conversie optimalisatie (cro of conversion rate optimization) willen we dit proces stelselmatig effectiever maken. Niet door analytics te evalueren, niets fundamenteel aan te pakken en binnen 3 jaar een nieuwe website te maken. Wel door regelmatig experimenten op te starten en 3 tot 6 keer per jaar op basis van facts & figures onze website te verbeteren.