Hogere online salesresultaten
dankzij conversie optimalisatie

147% meer conversie (kliks) door de tekst van een button te testen?

U wil van uw digitale marketing een rendabel kanaal voor sales of prospectie maken? Monitor wat werkt en wat niet werkt en verbeter stelselmatig uw online communicatie. Het goede nieuws? Bezoekersgedrag in kaart brengen en testen, is vandaag geen voorrecht meer van de grote spelers. Zo is conversion rate optimization (cro) ook een marketingdiscipline die voor meer bedrijven en organisaties bereikbaar is.

Het doel?

Straks weet u haarfijn welke communicatie bijdraagt tot betere prospectie en verkoop

Wat ik geleerd heb als online marketeer? Door niet stil te staan bij hoe uw bezoekers zich online gedragen, laat u commerciële kansen liggen.

  • Hoe scannen bezoekers een belangrijke pagina?
  • Waar haken ze af?
  • Klikken ze meer bij paginaopbouw A of B?
  • Leidt tekst X of tekst Y of buttonkleur D of E tot meer conversie?
  • En waarom?

Cro of conversion rate optimization is een voortdurend proces van monitoring, testing, evaluatie en verbetering van uw digitale marketing met het oog op prospecteren en online verkopen.

Het resultaat?

Ervoor zorgen dat uw site doet wat u ervan verwacht: prospecteren en verkopen

Concreet? Meer informatie- of offerteaanvragen, meer online bestellingen, meer downloads, …

Technieken die we voor conversie-optimalisatie (cro) inzetten?

En dat doen we vanuit een gestructureerde aanpak.

Over conversie-optimalisatie (cro of conversion rate optimization)

Wat is een "conversie"?

Een conversie is een actie die u van een klant of prospect verwacht en die hem/haar dichter bij een koopbeslissing brengt: doorklikken op een link, het aanklikken van een button, het downloaden van een dossier, informatie aanvragen, …

Bij conversie optimalisatie (conversion rate optimization) is het de ambitie om het maximum te halen uit elke stap die tot het einddoel leidt. Daarom werken wij rond conversie optimalisatie vanuit een gestructureerde aanpak.

Hoe verloopt een conversion rate optimization-project?

De kleur van een button testen? Leuk. Maar alleen wanneer die button echt relevant is voor betere resultaten inzake prospectie of sales.

Daarom schrijven we eerst uw growth marketing plan. Hierin zit o.a:

  1. Inventarisatie van de hoofddoelen met uw website, e-mailmarketing of sociale media;
  2. Inventarisatie van uw strategische pagina’s;
  3. Inventarisatie van de belangrijkste paden om op de strategische pagina’s te komen;
  4. Evaluatie van de opbouw en inhoud van deze pagina’s.

Deze informatie ligt aan de basis van uw plan voor conversie optimalisatie of conversion rate optimization (cro):

  • Via monitoring leert u waar bezoekers afhaken;
  • Via testing leert u waarom bezoekers meer doorklikken op A dan op B;
  • Via (online) bevraging van uw bezoekers leert u of u op de goede golflengte zit.

Door met deze facts & figures stelselmatig uw digitale marketing te verbeteren, verhoogt u de kans op betere commerciële resultaten en groei. Indien nodig kan u hiervoor beroep doen op onze ervaring met conceptontwikkeling, grafische vormgeving en copywriting.

Vanaf wanneer wordt conversie optimalisatie interessant?

Facts & figures over hoe uw doelgroep zich online gedraagt, liggen aan de basis van conversion rate optimization (cro). Think and Touch adviseert 2.000 à 3.000 bezoekers/maand of een e-maildatabase met meer dan 2.000 contacten. Zo hoeft u niet eindeloos een test te laten lopen om een betrouwbaar resultaat te zien of maanden te wachten om het gedrag van een relevant aantal bezoekers in kaart te brengen.

Wat is een heatmap?

Voorbeeld heatmap voor conversie optimalisatieEen heatmap visualiseert hoe uw bezoekers over uw pagina navigeren en waarop ze klikken.

Met een heatmap leert u (voor verschillende schermgroottes):

  • Welke linken in uw navigatiebalk(en) populair zijn of niet;
  • Welke linken doorheen uw pagina populair zijn of niet;
  • Waarop bezoekers spontaan klikken terwijl er geen link is (dit zijn linken die u vervolgens best toevoegt);
  • (in combinatie met een crollmap) Of en tot waar bezoekers op uw pagina scrollen (leert u welke informatie “verborgen” blijft voor de meeste bezoekers).

Elke pagina op uw site is een stap naar het einddoel:

  • Een informatie- of offerteaanvraag;
  • Een bestelling;
  • Een download van documentatie;

Een evaluatie van de heatmap- en scrollmap laat u toe uw pagina-opbouw beter te laten aansluiten op het reële bezoekgedrag waardoor meer bezoekers dit einddoel bereiken.

Leer de voordelen van conversie optimalisatie (CRO) kennen

Is er een strategische pagina waarvan u graag zou weten hoe uw bezoekers ze bekijken? We monitoren de pagina gedurende 1 maand gratis aan de hand van een heatmap.

Wat is een AB-test of split test?

In een AB-test test je 2 of meer varianten van een item waarvan je conversie verwacht. I.g.v. een AB-test vertrekken we van eenzelfde url (adres van de webpagina). I.g.v. een split test vertrekken we van 2 verschillende url’s. Wat kan u zoal testen?

  • Een image of een tekst als link naar een volgende pagina;
  • 2 varianten van een tekst in een button;
  • 2 of meer varianten van de opmaak van een pagina (bijvoorbeeld uw homepage);
  • 2 of meer varianten van de subject line voor een e-mailing;
  • enzovoort

Nuttig of niet?

Kleine verschillen kunnen voor grondige wijzigingen in het aantal conversies zorgen. Door de tekst van een button te wijzigen, realiseerden we voor een klant 189% meer conversies). Is het verschil altijd zo spectaculair? Neen. Maar wie niet test, niet weet.

De voordelen van conversion rate optimization (CRO) leren kennen?

We zetten gedurende 1 maand gratis een AB-test voor u op. Meer informatie.

U wil weten wat conversie-optimalisatie (cro) voor uw online marketing kan betekenen?

Voor een afspraak vindt u het nog te vroeg? Geen probleem, we antwoorden ook via e-mail of chat.

U geeft de voorkeur aan face-to-face? Dan maken we toch gewoon een afspraak?